MFA Zwammerdam: is het wel helemaal eerlijk gegaan?

20 juli 2019

MFA Zwammerdam: is het wel helemaal eerlijk gegaan?

Foto: Anouk Pross

Tijdens de raadsvergadering, waar de raad mokkend akkoord is gegaan met een plan om 1,5 miljoen euro extra uit te trekken voor een MFA in Zwammerdam, sprak SP raadslid Iris van de Kolk over de oneerlijke en vreemde gang van zaken. “De SP neemt het college kwalijk dat zij inwoners van Zwammerdam, betrokken en actieve mensen die waardevol zijn in onze samenleving als schild heeft gebruikt om dit project waar u verantwoordelijk voor bent binnen te halen. Dit college heeft ze gebruikt om de gemeenteraad onder druk te zetten terwijl zij wist dat de druk vanuit de raad niet zo zeer bij de oppositie lag maar in uw eigen coalitie”.

“U moest bezuinigingen wethouder en u kwam niet uit. In een geheime vergadering presenteerde u een voorlopige lijst van projecten die geschrapt konden worden. Ik ga daar inhoudelijk verder niet op in. Het was een bijeenkomst die in vertrouwen met de raad werd gehouden. Twee dagen later krijgt deze raad opeens bezoek van een grote groep mensen uit Zwammerdam, die er overigens vandaag ook zijn. De mogelijke bezuinigingen op hun wijkvoorziening pikken ze niet en ze kwamen aan raad en college een petitie overhandigen. Vanuit hen vind ik dit niet meer dan logisch, maar toch klopt deze gang van zaken niet” aldus van de Kolk.

Van de Kolk vervolgde haar betoog: “maar deze inwoners konden helemaal niet weten dat deze bezuiniging misschien aanstaande was. Wie heeft hen dit verteld? Heeft deze wethouder dat misschien verteld? Deze wethouder heeft de raad gevraagd niets naar buiten te brengen en heeft door de druk op te voeren, door betrokken Dammenaren als schild te gebruiken, ervoor gezorgd dat dit onderdeel van de eigen bezuinigingsstrategie sneuvelde. In plaats daarvan ligt er nu wederom een overschrijding van de kosten voor. Iets waarvan u mijzelf en de raad meermaals beloofd heeft dat dit niet meer zou gebeuren. En toch zitten we hier met zijn allen. Deze wethouder speelt een spel. Een hoog spel over de ruggen van welwillende en betrokken mensen. Dat u blackjack speelt in uw eigen college en coalitie is één ding. Maar het zit mij niet helemaal lekker dat u de Raad zo met de rug tegen de muur drukt door ons in het geheim te informeren en vervolgens te confronteren met verontruste inwoners die de raad aanspreken over uw éigen voorgestelde bezuiniging waar we vervolgens niets over mogen zeggen is twee, maar dat u uw éigen project er via de welwillendheid van moedige mensen uit onze gemeente veilig stelt is stuitend en getuigd van weinig respect…”.