Raad akkoord met extra anderhalf miljoen voor de bouw van MFA Zwammerdam

19 juli 2019

Raad akkoord met extra anderhalf miljoen voor de bouw van MFA Zwammerdam

Foto: Anouk Pross

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 18 juli is gesproken over de kostenoverschrijding van 1,5 miljoen aangaande de bouw van een MFA in Zwammerdam. SP raadslid Iris van de Kolk: “er is een kostenoverschrijding van 1,5 miljoen en geen zicht op een sluitende exploitatie. Er wordt dus gevraagd om een cheque te schrijven zonder dat we werkelijk de gevolgen kunnen overzien. Dat voelt gewoon niet goed”.

Van de Kolk was dan ook niet tevreden met de gang van zaken: “de SP wilt dan ook de volgende zaken toegezegd krijgen: u beloofd dat u de belofte van in elke wijk of kern een buurthuis nakomt, u zorgt ervoor dat de bestaande buurthuizen alle reparaties en renovaties krijgen die zij nodig hebben zonder dat u de huur tot in de hemel opschroeft, u neemt de motie over die wij mede indienen samen met de VVD en u pakt uw biezen als blijkt dat we onszelf een fiasco op de hals hebben gehaald door met deze 1,5 miljoen in te stemmen. Want wij zullen instemmen met deze extra kosten, maar daar willen wij wel iets voor terug. En deze instemming komt niet uit onze mond voor de gemoedstoestand van dit college of de blauwe ogen van deze wethouder, maar voor de dammenaren die al 20 jaar wachten op een substantiële bijdrage aan de leefbaarheid van hun dorp. En die gunnen wij hen”.

De gemeenteraad heeft ingestemd met de extra 1,5 miljoen. “Dit is goed nieuws voor alle inwoners van Zwammerdam. Eindelijk doet de gemeente iets voor de inwoners van het dorp. Echter blijven wij bij ons standpunt dat dit niet de manier is om zoiets te realiseren, en zullen de wethouder en dit project goed in de gaten blijven houden. Want, ook omdat er geen sluitende exploitatie is, zijn wij erg bang dat dit een financieel fiasco gaat worden”.