Cultuurvisie dit keer wel door de raadscommissie

5 oktober 2019

Cultuurvisie dit keer wel door de raadscommissie

Op 3 oktober is er tijdens de raadscommissie gesproken over de tweede versie van de cultuurvisie van gemeente Alphen aan den Rijn. De eerste versie was met grote meerderheid van de commissie afgewezen. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk is echter nog helemaal niet tevreden met de cultuurvisie: “De vorige keer dat wij in commissie bij elkaar bijeen kwamen hebben wij het gedane huiswerk van de wethouder afgekeurd en hem gezegd het opnieuw te moeten maken. De voornaamste klachten waren toen dat het stuk slecht onderbouwd was inhoudelijk en op financieel gebied plus dat het aanstellen van de cultuur makelaar te veel van het budget zou opslokken zonder dat dit ook maar iets oplevert voor de cultuursector. Als wij dan naar de cultuurvisie van vandaag kijken valt ons iets op. Namelijk dat het in feite hetzelfde werkstuk is met meer woorden en een andere kaft, maar dat deze wethouder wel erg slecht in luisteren is geweest. Helaas is dit Shakespeariaanse drama dus nog niet eindig.”

Ook aan de inhoud schortte het nodige, waaronder dat erfgoed en musea geen actief onderdeel van deze cultuurvisie waren. De uitvoeringsagenda bevatte verder niet meer dan herhalingen van wat er al is en geen fatsoenlijke financiële onderbouwing. Van de Kolk vervolgd: “ Er wordt weliswaar gecontinueerd wat er al is, maar dat is precies ook waar het uitvoeringsprogramma stopt. Namelijk een status quo. Hetgeen wat in de visie geschetst wordt, dat er over vier jaar bereikt moet zijn, gaat niet bereikt worden met een status quo in het beleid en het aanstellen van een cultuurmakelaar. En het geheel is geperst in drie hele kantjes.”

De SP wel heeft echter wel haar huiswerk gedaan idee en gezien dat verscheidene gemeenten in Nederland een cultuurmakelaar hebben aangesteld, maar dat dit elke keer een rapport oplevert dat in de la beland en ondertussen veel geld heeft gekost, wat juist aan cultuur besteed had kunnen worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn Wageningen, Zutphen en Rijswijk. Daarnaast weet de culturele sector in Alphen heel goed wat zij wil. Van de Kolk geeft aan: “Hun visie is allang helder en hun behoefte geuit. Het wordt alleen tijd dat de wethouder er naar gaat handelen.” De commissie heeft deze keer het plan wel doorgestuurd naar de gemeenteraad, waar tijdens de eerstvolgende raadsvergadering de visie besproken zal worden en beslist of deze uitgevoerd gaat worden.