Eensgezindheid in Alphense gemeenteraad over tweede oeververbinding in Boskoop

21 oktober 2019

Eensgezindheid in Alphense gemeenteraad over tweede oeververbinding in Boskoop

Foto: SP

De toekomst van de Boskoopse hefbrug, het is een moeilijke en gevoelige kwestie. Want hoe moet het opgelost worden? Moet er een nieuwe brug komen? Een tweede oeververbinding? Of misschien allebei? Dit vraagstuk is nu opeens weer helemaal actueel nadat er op donderdag 10 oktober problemen waren ontdekt en er sindsdien geen verkeer meer overheen mag.

De raad lijkt eensgezind dat er in de toekomst een tweede oeververbinding moet komen. Echter zijn de oplossingen die geboden werden door de raad anders, de SP diende mede een motie in om alvast 25 miljoen euro voor zo’n oeververbinding te reserveren. Terwijl het CDA wilde dat de gemeente en de provincie eerst met elkaar in gesprek gingen. De wethouder gaf als antwoord dat het hele bedrag wat nodig was voor de brug misschien wel ver boven die 25 miljoen komt te liggen en dat het daarom voorbarig was om daar geld voor te reserveren. Hij gaf aan dat de tweede motie niet echt nodig was omdat de gemeente al opzoek is naar oplossingen maar zag het als “een steuntje in de rug”.

“We zijn tevreden dat de gemeente en de provincie samen opzoek zijn naar een oplossing. Wij denken wel dat ze dat al veel eerder hadden kunnen doen want, zoals de wethouder zelf ook al aangaf, duur het nog 5 tot 10 jaar voordat er een tweede oververbinding is. Voor de Boskopers duurt dat veel te lang” aldus SP fractievoorzitter Iris van de Kolk.