Financiële problemen bij stichting Alphense tennisverenigingen

3 oktober 2019

Financiële problemen bij stichting Alphense tennisverenigingen

Foto: SP

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 september is een plan besproken om, de noodlijdende, tennisverenigingen Nieuwe sloot en TEAN te redden. Het plan van het college is om de twee vereniging samen onder te brengen binnen één accommodatie (dus twee verenigingen die van de zelfde kantine, tennisbanen ed. gebruik maken).

Veel partijen, waaronder de SP, vinden dat de raad te weinig tijd (twee dagen) heeft gehad om een goed en gefundeerd besluit te kunnen nemen. Zeker op een dossier wat voor heel veel Alphenaren zo belangrijk is. Daarom is er een amendement ingediend (en aangenomen) die stelde dat de gemeente de betaling van de 30ste op zich zal nemen en dat de raad dan voor januari een besluit neemt wat goed is voor alle partijen.

De (nieuwe) fractievoorzitter van de SP Iris van de Kolk had er het volgende over te zeggen: “het is belangrijk dat er een goede beslissing genomen gaat worden, zeker omdat het zoveel mensen aan het hart gaat. Dit hebben wij vandaag ook gezien toen er honderden bezorgde burgers in de raadzaal stonden om te laten zien hoe belangrijk de tennisverenging voor hen is. Het is slim dat het college en de raad samen dit besluit hebben genomen want dit zijn geen dingen die je overhaast moet beslissen.

De penningmeester van de SAT (stichting Alphense tennisverenigingen) belde vorig jaar de gemeente om te melden dat het financieel niet goed ging. Uit het daaruit volgende accountantsverslag bleken deze problemen groot en fundamenteel waren. Het vooruitzicht was dat het niet zo verder zou kunnen gaan, want anders zou de tennissport uit Alphen aan den Rijn verdwijnen. De gemeente en het bestuur van de SAT kwamen snel tot de conclusie dat een faillissement eraan zat te komen. Bij het faillissement zouden beide vereniging ten onder gaan. Een extern bureau heeft onderzoek gedaan, daaruit bleek dat tennisverenigingen landelijk een grote daling in leden heeft. De conclusie van het rapport was dat beide vereniging onder een dak door moesten gaan en dat modernere delen van de racketsport, zoals padel, gestimuleerd zouden moeten worden. Daarom is de gemeente met deze conclusie gekomen. De gemeente staat erg onder druk, want als op 30 september geen 190.000 euro wordt betaald aan de schuldeisers gaan de verenigingen failliet. Dat faillissement si nu dus afgewend en de gemeente gaat samen met alle betrokken partijen opzoek naar een passende oplossing.