Kinderboerderij Bospark mag definitief blijven

21 oktober 2019

Kinderboerderij Bospark mag definitief blijven

Foto: Iris van de Kolk

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 17 oktober is gesproken over de toekomst van de kinderboerderijen in Alphen. Het plan van het college om kinderboerderij Bospark te sluiten is van tafel, de SP is daar zeer tevreden mee.

SP raadslid Ginet Groep had er het volgende over te zeggen: “wij zijn blij voor alle inwoners en vrijwilligers die aanwezig waren bij de hoorzitting en commissievergaderingen en die afgelopen lente zo massaal de petitie hebben ondertekend. Deze petitie hebben wij dan ook van harte ondersteund. Als we het hebben over kinderboerderij Bospark dan is het belangrijk voor onze inwoners, cultureel belang, vertier voor onze jonge inwoners, educatie voor de wat oudere kinderen, een re-integratie kans, voor oudere mensen of afgekeurde mensen een kans om toch iets te doen voor de samenleving en in contact te blijven met anderen. Een sociaal, maatschappelijk, educatief, recreatief, en participatief belang en van onschatbare waarde voor mens en dier. Ditzelfde geldt voor de kinderboerderij bij de Zegersloot en dierenweide in Boskoop.”

“Door de karige subsidie was SAK niet in staat hun boerderijen goed te onderhouden en een verzorgde uitstraling te geven. De dieren komen niets te kort, want die zijn altijd prioriteit nr. 1 geweest van de SAK vrijwilligers en het bestuur, maar hun onderkomen laat te wensen over. Er moet structureel een betere subsidie komen om de ontwikkeling van deze vrijwilligersorganisatie & het dierenwelzijn te ondersteunen, maar ook om te kunnen verduurzamen. In 2017 heeft SAK al bij het college aan de bel getrokken voor de gewenste subsidie. In deze tijd hadden er dus al andere keuzes gemaakt kunnen worden, maar dit is niet gebeurd en nu staan we hier en maakt ook deze wethouder niet de keuze om pal voor dierenwelzijn te staan” aldus Groep.

Er was ook een amendement ingediend om de subsidie voor de kinderboerderij met drie keer 50.000 euro te verhogen, de SP steunde dit amendement en is tevreden dat het is aangenomen: “de SP is het met de vele anderen partijen eens dat de subsidie van 20.000 euro niet voldoende is voor alle aanpassingen die nodig zijn. Dit vinden wij mede omdat de SAK zelf ook heeft aangegeven dat het bedrag niet toereikend is. Daarom steunen wij het amendement van harte, omdat bij de SP dierenwelzijn hoog in het vaandel staat en dat wij vinden dat dit samenspel tussen mens en dier, want een kinderboerderij is, niet te grabbel gegooid moet worden.”