Nieuw raadslid: Ginet Groep

3 oktober 2019

Nieuw raadslid: Ginet Groep

Tijdens de raadsvergadering van 26 september heeft bij de fractie van de SP een wisseling van de wacht plaatsgevonden: fractievoorzitter Harre van der Nat stopte als raadslid, Iris van de Kolk werd de nieuwe fractievoorzitter en commissielid Ginet Groep is benoemd tot raadslid.

Ginet stelt zich zelf als volgt voor:  “We behoren in een beschaafd land te leven. Beschaving uit zich onder meer in de wijze waarop mensen met andere levende wezens en met de natuurlijke leefgomgeving omgaan en daar zijn nog veel stappen te maken.  Dierenmishandeling moet bijvoorbeeld stevig worden aangepakt. Dierenwelzijnsnormen kunnen ook flink worden verscherpt.

Als je om financiële of medische reden je dier wilt afstaan bij een asiel, worden er hoge afstandskosten gevraagd en het dier moet geënt en gechipt en medisch in orde worden bevonden. Mensen die in die situatie uit liefde voor hun dier, hun dier willen afstaan, hebben steeds vaker deze financiële middelen niet. Met als gevolg dat het dier wordt gedumpt. De gevolgen zijn voor mens en dier intriest. Daarom wil de SP dat er een gemeentelijk fonds komt waar een bijdrage kan worden gevraagd door inwoners die het afstaan van hun dier niet kunnen betalen. Daarnaast willen we in Alphen aan den Rijn jaarlijkse sterilisatie acties, waarbij tegen een laag tarief een dier steriel gemaakt kan worden. Gemeente en dierenartsen kunnen daar afspraken over maken. Ook ben ik groot voorstander van het openhouden van alle kinderboerderijen in Alphen aan den Rijn, omdat dit plekken zijn waar kinderen kennis kunnen maken met dieren“.

Naast het dierenwelzijn is de zorg een ander belangrijk punt voor Ginet, zo is ze actieleider om de HAP in Alphen open te houden. “We zien dagelijks wat de gevolgen zijn van de marktwerking in de zorg. Van het korten op de thuiszorg tot de dreigende sluiting van onze huisartsenpost en de invoering van het eigen risico in de zorg die ik beschouw als een boete op ziek zijn. Ik heb mij bij de SP aangesloten, omdat dat een partij is die niet alleen praat en van binnen het stadhuis probeert zaken aan te pakken maar daarnaast ook in de buurten en wijken actief is en weet wat er onder de mensen leeft. Zij koppelen dat aan elkaar. De manier waarop deze partij zich voor bijvoorbeeld het dierenwelzijn en het milieu maar ook de zorg en het behoud van onze voorzieningen in wijken en kernen inzet past bij de manier waarop ik in het leven sta.”

De leden van de fractie en het bestuur van de SP in Alphen aan den Rijn hebben er alle vertrouwen in dat Ginet haar werk als raadslid met veel succes gaat uitvoeren en wenst haar dan ook al het succes toe.