Meer inspraak voor jongeren in de jeugdzorg

11 november 2019

Meer inspraak voor jongeren in de jeugdzorg

Tijdens de Begrotingsraad van 31 oktober heeft de SP een motie ingediend om een adviesorgaan voor jeugdzorg op te richten waar jongeren die betrokken zijn bij jeugdzorg adviezen als ervaringsdeskundigen kunnen geven aan het college en de raad.

SP fractievoorzitter Iris van de Kolk: “Te vaak horen en zien wij dat jongeren tussen wal en schip vallen ofwel niet de zorg krijgen die zij nodig hebben wanneer zij die nodig hebben. Het is een feit dat er in Alphen meer jongeren gebruik maken van de jeugdzorg dan elders in het land. Het gaat hier om een percentage van 7,8% landelijk in de eerste helft van 2019 en 13,77% in Alphen in diezelfde periode. Daarom heeft de SP hier een voorstel liggen waarmee wethouder Han de Jager in gesprek moet gaan met de jongeren om wie het gaat in een gestructureerde en openbare vorm. Niet langer moet er alleen over of voor jongeren gepraat worden, maar vooral met hen.”

Op advies van de wethouder heeft de SP de motie aangehouden. We gaan nu met de wethouder in gesprek hoe we jongeren meer inspraak kunnen geven in de jeugdzorg zonder dat er een heel nieuw adviesorgaan opgericht moet worden, de SP gaat deze motie binnenkort indienen. “We zijn erg tevreden dat deze wethouder, net als de SP, de jongere een stem wilt geven. We gaan nu hard aan de slag om een plan te maken hoe we de jongeren ook daadwerkelijk die stem gaan geven die ze verdienen ” aldus van de Kolk.