Opinie: Hoe gaan we verder na het Coronavirus?

10 april 2020

Opinie: Hoe gaan we verder na het Coronavirus?

Foto: Peter Frank / AD

Meer dan ooit staat onze gezondheidszorg centraal. Iedereen ziet het belang van een goede zorg en een goede organisatie van zorg in deze tijd van de Corona epidemie. Artsen en verpleegkundigen, zelfs oud-verpleegkundigen en artsen worden ingeschakeld.

Een twee weken geleden bleek in Noord-Brabant dat men capaciteit te kort kwam voor de intensieve zorg. De reserve capaciteit kon nog worden uitgebreid, maar zou tegen de grenzen aanlopen. Nu al zien we dat 32 patiënten voor intensieve zorg naar Duitsland verhuisd zijn. De capaciteit voor intensieve zorg is nu zo’n 1500 bedden en kan uitgebreid worden tot 2400 met noodziekenhuizen zoals in Maastricht. Hoe groot die reservevoorraad moet zijn, zal de komende tijd nog veel aandacht vergen.

Niet alleen in Nederland is ongerustheid over onze zorgcapaciteit. Dit geldt in veel Europese landen, waar de laatste jaren fors bezuinigd is op allerlei zorgtaken. Het adagium luidt hoe grootschaliger, hoe beter. Nu zien velen dat we behoorlijk zijn doorgeschoten.

Goede zorg heeft als kenmerk dat het;

a) kleinschalig en bereikbaar is en

b) toegankelijk voor iedereen voor alle soorten portemonnees.

We zouden na deze Coronacrises een aantal zorgorganisaties kunnen veranderen.

1. Om te beginnen een nieuw soort verzekering voor iedereen met één soort premie en door iedereen. Geen torenhoge salarissen voor bestuurders of voorzitters.
  2. Controle zou moeten plaats vinden door regionale raden, democratisch gekozen op wijkniveau bij de gemeenteraadsverkiezingen en een kleine onkostenvergoeding ontvangen.
  3. Onze ziekenhuiszorg herwaarderen door op meer plaatsen deze zorg aan te bieden. De werkgroep Stuurop uit Linschoten/Woerden deed afgelopen zaterdag zo’n oproep. Dit betekent dat we veel van onze bestaande infrastructuur gaan benutten en weer bruikbaar maken.

Nu zijn veel mensen vrijwilliger en of mantelzorger, maar we zouden in samenwerking met de professionele zorgverleners in buurten zoals Buurtzorg en Activite meer hand- en spandiensten kunnen verlenen. Zo wordt de drempel verlaagd en de betrokkenheid van mensen in je buurt vergroot.

Gerard Harmes

actievoerder Open die Hap!

voorzitter Stichting Basisziekenhuis Moet Alphen aan den Rijn/Rijnstreek