Opinie: Woonforte, huren verhogen is bezopen

16 april 2020

Opinie: Woonforte, huren verhogen is bezopen

Foto: Anouk Pross

Vandaag is er in het AD een stuk verschenen dat Woonforte in juni alsnog de huren wil verhogen. Daar waar andere woningcorporaties wel de ernst van de huidige crisis in zien is Woonforte hier totaal blind voor. De argumentatie van directeur Monique Brewster is flinterdun. Wij willen dan ook als SP dat Woonforte hier vanaf ziet, want de huren verhogen is bezopen. Hier zullen wij op aandringen bij de gemeente en we schuwen verdere (online) acties op gepaste afstand ook zeker niet.

Wij willen juist een bevriezing van de huren. Er zijn namelijk drie dingen die als een paal boven water staan: mensen die nu ontslagen zijn of nog gaan worden hebben dat geld hard nodig, mensen met een bijstandsuitkering krijgen geen inflatiecorrectie, maar zijn wel een groot deel van de huurders van Woonforte én in deze tijd is solidariteit nodig. Het mooiste is nog wel dat het alternatief, ook voor de langere termijn, voorhanden ligt.

Monique, laten we samenwerken om de verhuurdersheffing af te schaffen en de ATAD belasting. Laten we minister Kajsa Ollongren dwingen tot investeringen in de volkshuisvesting. Dan vindt je mij direct aan je zijde. Want bouwen en renoveren moeten we. Zeker aan dat laatste schiet het te vaak tekort, waardoor mensen wel steeds meer moeten betalen, maar er slecht huis voor terug krijgen. Ook in Alphen zijn er daar voorbeelden te over van met schimmel op de muren, vrieskoud hoe hard je ook stookt en zelfs doorgerotte vloeren. Maar wat dan niet helpt Monique is het onuitlegbare te verdedigen. Wij doen als SP daarom een moreel appel op jou als directeur van Woonforte om die week tot twee weken aan boodschappen in mensen hun portemonnee te laten zitten. Dankzij hen bestaat Woonforte immers. Ga naast je huurders staan en niet boven hen.

- Iris van de Kolk, fractievoorzitter SP Alphen