De onorthodoxe woningbouwlocaties zijn aangewezen!

8 juni 2020

De onorthodoxe woningbouwlocaties zijn aangewezen!

Foto: SP

Tijdens de afgelopen raadsvergadering zijn er een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties besproken die het college voorstelde als alternatief voor het bouwen in het groen. De SP is hier blij mee omdat net zoals de Provincie ook wij geen voorstander van het bouwen in bijvoorbeeld de Gnephoek zijn, maar ook andere polders. Helaas viel de locatie saffierstraat af, maar het college was wel bereid, mede op ons voorstel, om werk te maken van het verder binnenstedelijk bouwen in samenwerking met de Provincie op stukken waar nu nog een bedrijfsbestemming rust. Het voorstel om de Heijmanswetering verder te benutten ter vervanging van de Gnephoek haalde het tot ons ongenoegen niet. SP Fractievoorzitter Iris van de Kolk: ‘Het is goed dat we kijken naar alternatieven voor het opofferen van grote stukken groen. Het is wel jammer dat dit college zo gefocust blijft op locaties zoals de Gnephoek polder, terwijl er bij de Heijmanswetering makkelijk twee tot drieduizend betaalbare woningen gebouwd kunnen worden. Wij blijven ons hier dan ook voor inzetten.’

De SP heeft ook ingestemd met de motie van de PvdA om een zogenaamde ‘knarrenhof’ te maken op de oude locatie van het Groene Hart Leerpark dan wel bij de Klompenmaker, zodat daar een fijne plek voor ouderen komt waar ze niet vereenzamen. Voor de overige locaties hebben wij als SP eveneens groen licht gegeven nadat Nieuw Elan wethouder van As heeft toegezegd dat minimaal 25% van de woningen voor de sociale huur bestemd zijn.