SP Alphen stelt vragen en wil debat over situatie gedupeerd gezin.

21 december 2020

SP Alphen stelt vragen en wil debat over situatie gedupeerd gezin.

De SP in Alphen gaat raadsvragen stellen over de gebrekkige hulpverlening van de gemeente aan het Alphense gezin wiens verhaal afgelopen zaterdag in het AD stond.

Gelukkig lijkt er, na het verschijnen van het artikel in het AD afgelopen zaterdag, nu eindelijk hoop voor Roshni en Stephan. Bij de gemeente liepen ze, zelfs met hulp van SP-fractievoorzitter Iris van de Kolk, al een jaar tegen een dichte deur aan. Daarnaast dreigen ze per 1 januari met hun gezin op straat te eindigen omdat de woningbouwverenigingen en de gemeente niet hebben ingegrepen. Nu heeft het ministerie van financiën aangeboden om ze per direct te gaan helpen met de zoektocht naar een huis. Dat maakt het afgelopen jaar natuurlijk niet goed.

De SP wil onder andere weten hoe het zo ver heeft kunnen komen. Hoe het kan dat ze door de woningbouwverenigingen in de steek werden gelaten, de gemeente ze de schuldsanering in wilde dwingen ondanks dat al bekend was dat ze niks fout hadden gedaan en wil ook weten hoe de gemeente dit met de andere slachtoffers van de kinderopvangtoeslagenaffaire denkt op te lossen.

Daarnaast wil de SP hier over in debat omdat er echt iets moet veranderen aan de manier waarop de gemeente met dit soort gevallen om gaat: meer menselijke maat en minder verstoppen achter regeltjes.