De loopjongens van de Gnephoek

13 maart 2021

De loopjongens van de Gnephoek

Foto: Harre van der Nat / SP

Daar stonden ze ineens zo vlak voor de verkiezingen bovenop de
Imposante Maximabrug. De mannen van het CDA. De heren Jeroen van Gool van de lokale fractie en kandidaat Kamerlid Julius Terpstra met achter zich eens rijke agrarische landbouwgrond.

De groene Gnephoek waar mens en dier jarenlang de krachten bundelden en waar boeren vele honderden jaren de grond bewerken. Nu zijn de meeste boeren daar verdwenen, klinkt het land in en raakt de historie van
deze machtige polder in de vergetelheid. Grondspeculanten,
projectontwikkelaars en bouwfondsen hebben de afgelopen jaren de
meeste hectares landbouwgrond aangekocht en wachten ingefluisterd
door de wensen van politici en plannenmakers geduldig als hyena’s
aan de rand van het laatste groen naast de drinkplaats op wat er hun
kant op komen gaat.

95% van de Gnephoekpolder en iets minder dan 80% van de daarachter gelegen Vrouwengeesterpolder zijn al in handen van deze speculanten die niets hebben met onze samenleving of maatschappij en enkel zo veel mogelijk geld willen verdienen. De illusie die het CDA wil wekken dat met het grootschalige volbouwen van de Gnephoek er ook maar iets gedaan wordt om de wachtlijsten in de sociale sector op te lossen of voor mensen
die graag als starter een betaalbaar huis willen kopen is volkomen
misplaatst. Harre van der Nat ‘Als de bestemming van het gebied
verandert dan verandert de grondprijs ook’ Voor het zelfde stukje grond betaal je dan 10 keer zo veel. De projectontwikkelaar zijn bevriende bouwer en een aantal aangesloten onderaannemers willen ook verdienen aan deze grond. De gemeente is niet gek en gaat niet extra betalen dus gaat hogere bouwleges heffen.

De Alphense SP fractievoorzitter Iris van de Kolk vult aan: ‘vervolgens zijn deze woningen veel te duur voor veel Alphenaren en de huren te hoog’ De
gevolgen voor de woningmarkt zijn groot maar geen enkele oplossing
voor hen die dat zo nodig hebben en al jaren wachten op een kans: De wachtlijsten voor een sociale woning blijven bestaan. Er zullen vooral in het duurdere segment huizen worden gebouwd. De prijzen van de woningen die nieuw gebouwd worden in de Gnephoek worden veel te hoog en Alphen zet zo de deur open voor huisopkopers en investeerders die deze woningen veel te duur doorverhuren.

Inmiddels is de motie die de demissionaire regering oproept om met de gemeente Alphen aan den Rijn en Provincie de provincie Zuid-Holland te gaan praten om zo snel mogelijk deze polder vol te bouwen door een meerderheid in de Tweede Kamer omarmd. De Provincie Zuid-Holland waarbij het CDA al jaren haar verantwoordelijkheid neemt en ook nu in de coalitie zit en terecht een bezwaar heeft tegen de bebouwing van de Gnephoek heeft met andere partijen voldoende andere locaties aangewezen. Maar dat de provinciale CDA fractie wel verstand van zaken heeft past niet in de campagnekaravaan die zich uitstrekt van Thialf in Heerenveen tot aan de Maximabrug in Alphen aan den Rijn.

Maar de heren van Gool en Terpstra gedragen zich liever als lakeien in handen van het grootkapitaal. Die de agrarische sector in de  Gnephoekpolder uitkochten en verkwanselden. Erger nog, zij proberen politieke munt te slaan uit de wanhoop van al die mensen die graag willen starten op de woningmarkt of na al die jaren van de wachtlijst willen voor een sociale woning af willen. Dat heet “een kunstje flikken”. Allemaal voor een stem die na 17 maart niet zo veel meer waard is.

Kletskoek is het ook dat er na 2030 nog een groot tekort aan huizen is. We hebben dan helaas gedwongen afscheid genomen van een grote generatie landgenoten die in de periode na de tweede wereldoorlog is geboren. Er is ook behoefte aan andere woningbouw dan nu in de plannen staat. In plaats van de door Nieuw Elan, VVD en het CDA gewilde watervilla’s met aanlegsteigers en eigen oprijlaantjes is er behoefte aan betaalbare starterswoningen en huurwoningen in de sociale sector. Daarnaast is er de behoefte aan veel woningen voor ouderen. Daar is ook een groot tekort aan.

De strijd om de groene Gnephoek en het zoeken naar bruikbare bouwlocaties voor inwoners van de hele gemeente Alphen aan den Rijn (Aarlanderveen, Alphen aan den Rijn, Benthuizen, Boskoop, Hazerswoude, Koudekerk en Zwammerdam), en dan vooral voor starters en woningzoekenden van een betaalbare sociale huurwoning, is voor de SP nog niet voorbij. Ook na 17 maart gaat die strijd door…

Iris van de Kolk, fractievoorzitter SP Alphen aan den Rijn

Harre van der Nat, Koudekerk aan den Rijn