OTTO Work Force onbereikbaar voor ernstig zieke arbeidsmigrant, SP Alphen stelt raadsvragen!

1 september 2021

SP Tweede Kamerlid Bart van Kent trof een ernstig zieke arbeidsmigrant in Boskoop dat wordt gebruikt door OTTO Work Force. De man crepeerde van de pijn, maar van zijn werkgever/huisvester OTTO kreeg hij geen hulp. Pas nadat Van Kent OTTO talloze keren contacteerde kwam er een busje om de man naar het ziekenhuis te vervoeren. Van Kent ging zelf met de man mee. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk vindt het onmenselijk dat er zo met arbeidsmigranten wordt omgegaan: ‘Deze situatie is onaanvaardbaar en onbegrijpelijk. Daarom heb ik de gemeente via schriftelijke vragen ter verantwoording geroepen. Ik wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.’

Wat de SP betreft wordt er korte metten gemaakt met dit soort praktijken. Van de Kolk vervolgt: ’Het is niet uit te leggen waarom we mensen die hier in Nederland werken in beschimmelde en raamloze kamers laten wonen alsof het beesten zijn.’ Wij als SP willen dan ook dat er uiterlijk binnen twee weken een onaangekondigde controle plaatsvindt. Daarnaast hebben wij gevraagd of de wethouder OTTO gaat aanspreken op dit incident.

Al geruime tijd houden wij als SP ons bezig met het welzijn van arbeidsmigranten die wonen en/of werken in onze gemeente. Van de Kolk: ‘Om deze reden hebben wij ons actief ingezet voor betere regels en controle waar het gaat om de huisvesting van arbeidsmigranten in deze gemeente, maar dit gaat nog niet ver genoeg voor ons en het is duidelijk dat het vooralsnog alleen een goed bedoeld stuk papier is. Dat komt mede doordat de meeste partijen hun oren laten hangen naar de huisvesters en uitzendbureaus en niet luisteren naar de arbeidsmigranten.’ De SP zal zich blijven inzetten tegen de uitbuiting van arbeidsmigranten en voor goede werk- en leefomstandigheden.