Binnen- of buiten stedelijk bouwen in Alphen? Alleen betaalbaar bouwen is een optie!

1 oktober 2021

Foto: SP

Afgelopen woensdag hebben wij als SP ons standpunt kenbaar gemaakt over bouwen in de gemeente Alphen. SP raadscommissielid John van de Kolk nam deel aan de discussie. Van de Kolk: ‘De SP vindt de woningbouw en de huisvestingsproblematiek van groot belang. Wij willen de discussie echter niet beperken tot de mogelijke ontwikkelingen in de “Gnephoek”. Dat vind ik een goedkope verkiezingsstunt. De huidige problemen in de gemeente zijn voor een groot gedeelte veroorzaakt door het jarenlange beleid, waarbij onder andere de VVD, D66, het CDA en Nieuw Elan aan de knoppen zaten.

Maar wat wil de SP dan wel? Daar is van de Kolk heel duidelijk over: ‘De SP is niet tegen het bouwen van woningen, maar de SP  is van mening dat er voor de lokale behoefte gebouwd moet worden. Dat houdt verder wat de SP betreft in dat er gebouwd gaat worden voor sociale huur, middenhuur en lage- en middel dure koop en voor de door de gemeente vastgestelde doelgroepen zoals onder meer ouderen, jongeren en starters. Voor meer dan de helft aan dure woningen lukraak in de polders gooien hebben onze inwoners niks aan.’ De SP vindt dat er jarenlang te duur gebouwd is. Wij zijn er dan ook voorstander van dat als er al in de Gnephoek polder gebouwd gaat worden, wat vooralsnog niet nodig is, dit voor 80% sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen moeten zijn. Van de Kolk benadrukt: ‘Bouwen moet, maar dan wel voor de inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn. Bouwen moet voor de groepen die dat werkelijk nodig hebben en niet voor leegstand. Bouwen moet betaalbare woningen opleveren. Sociaal bouwen moet. Bouwen moet met behoud, en waar mogelijk versterking, van flora en fauna in het “Groene Hart”. Want zonder welzijn geen welvaart wat ons betreft.’