Succes: opkopen en doorverhuren van Alphense woningen wordt aangepakt!

1 oktober 2021

Succes: opkopen en doorverhuren van Alphense woningen wordt aangepakt!

Foto: SP / SP Alphen aan den Rijn

De SP heeft in de gemeenteraad van 30 september een motie ingediend om het opkopen en doorverhuren van huizen voor torenhoge bedragen een halt toe te roepen. Recent is in de Tweede Kamer het wetsvoorstel tot wijziging van de Huisvestigingswet aangenomen. Hierin staat ook de ‘Tijdelijke regeling inzake opkoopbescherming’. Daarmee is het vanaf 1 januari 2022 voor gemeenten mogelijk om een opkoopbescherming in te voeren. Deze is bedoelt om de beschikbaarheid van woningen in de categorieën goedkope en middel dure huur- en koopwoningen te waarborgen. De SP vindt dat dit voor Alphen aan den Rijn ook nodig is en diende daarom de motie in. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk: ‘We zien dat vastgoedcowboys en investeringsmaatschappijen ook de Alphense woningmarkt in hun greep proberen te houden. Om dit tegen te gaan hebben wij een motie ingediend, waarbij het opkopen en duur doorverhuren van betaalbare woningen niet langer mogelijk is. Zo beschermen we starters en jongeren in hun zoektocht naar een woning. Wethouder van As vond dit ook een goed idee en name onze motie van harte over, daar ben ik blij mee.’

Een andere belangrijke reden voor ons als SP om de “opkoopbescherming” in Alphen in te voeren is dat er een grote kans bestaat op een ‘waterbedeffect’ in Alphen wanneer investeerders moeilijker huizen in andere steden kunnen bemachtigen voor verhuur omdat het daar ook verboden gaat worden. Van de Kolk vervolgt: ‘We zien en horen vanuit allerlei hoeken dat louche beleggers briefjes en foldertjes bij mensen in de brievenbus doen om hen te verleiden hun huis te verkopen. Ze zeggen dat dit goed is voor de huiseigenaar, maar het enige waar het deze beleggers om gaat is zoveel mogelijk winst maken. Dit doen ze door woningzoekenden en de voormalig huiseigenaren uit te knijpen door te hoge huren te rekenen. Ze proberen simpelweg te profiteren van de onwetendheid van mensen en de huidige wooncrisis, dat moet afgelopen zijn. Dit zijn onze huizen en niet de persoonlijke speeltjes van beleggers.’