1.5 uur gratis parkeren in het centrum niet ten koste van alles

26 november 2021

1.5 uur gratis parkeren in het centrum niet ten koste van alles

Foto: Gaby vh Hart

In de gemeenteraad van 25 november is het voorstel voor 1.5 uur gratis parkeren in de parkeergarages in het centrum van Alphen besproken. De financiering hiervoor was zo geregeld dat alle ondernemers, of ze nu in het centrum zitten of niet, hieraan mee moesten betalen via een verhoging van de niet-woningen OZB belasting én het parkeren op straat in het Alphense centrum duurder wordt voor iedereen. SP fractievoorzitter Iris van de Kolk kon zich hier totaal niet in vinden: “De wethouder laat ondernemers in onze dorpen betalen voor hun eigen concurrentie, dat valt niet uit te leggen. En dan hebben we het nog niet eens over dat straat parkeren in het centrum flink duurder wordt, wat onder andere ten kosten van de centrumbewoners gaat. Wij vinden dat als de centrum ondernemers dit willen zij moeten betalen en niet de andere ondernemers in onze gemeente of de bewoners in het centrum.”

In 2017 deed de Alphense SP al een voorstel waarbij de financiering wel op een eerlijke manier geregeld zou worden. Dit voorstel werd toen door coalitiepartijen CDA en Nieuw Elan niet gesteund.

Voorstel erdoor drukken
Toen het voorstel voor 1.5 uur gratis parkeren verworpen was bleek dat er verkeerd gestemd was. De SGP had per ongeluk verkeerd gestemd gaven zij aan. Vervelend, vindt de SP, maar ook dat is democratie. Hierop wilde Nieuw Elan opnieuw hetzelfde voorstel per motie indienen. Dit schoot fractievoorzitter Iris van de Kolk in het verkeerde keelgat: “De fractievoorzitter van Nieuw Elan gedroeg zich als een klein kind in de supermarkt dat gaat lopen krijsen omdat het zijn zin niet krijgt. Zo werkt de democratie niet. Niet alle raadsleden konden meedoen door ziekte. Dit had voorkomen kunnen worden als er digitaal was vergadert. Ondanks aandringen van de SP wilde onder andere Nieuw Elan dit niet. Als dat wel was gebeurt dan was dit voorstel ook niet aangenomen. Dan waren er 21 stemmen tegen geweest en 18 voor.” Verder geeft van de Kolk aan: “De SP heeft niet per se iets tegen goedkoop parkeren in het centrum als dit niet ten kosten van de omgeving en milieu gaat. We hebben wel iets tegen deze financiering én al helemaal tegen de dikke middel vinger van Nieuw Elan richting de democratie, de niet centrum ondernemers en de Alphense kiezers.”