Succesvolle actie met bewoners leidt tot aanpassing omstreden parkeerbeleid

14 juli 2023

Succesvolle actie met bewoners leidt tot aanpassing omstreden parkeerbeleid

Foto: Hugo van de Kolk

Anderhalf uur gratis parkeren in de Alphense parkeergarages klinkt als een mooi gebaar van de gemeente. Maar gratis bestaat niet, de rekening van de gemiste inkomsten wordt bij de centrum bewoners neergelegd. Door de betaalde parkeertijd van 18:00 uur naar 21:00 uur op te rekken en de prijs te verhogen naar € 2,50 per uur wil de gemeente de gemiste inkomsten terug verdienen.

Dit accepteren de centrumbewoners niet. Twee centrum bewoners, Nel Schouten en Han Scholte beginnen een handtekeningenactie in de buurt met steun van de SP, Groenlinks, Partij van de Arbeid en Rijngouwe Lokaal. Dat heeft geleid tot een overvolle publieke tribune tijdens de raadsvergadering waarin de partijen SP, Groenlinks PvdA en Rijngouwe Lokaal een motie hebben ingediend om het parkeer beleid terug te draaien. Deze motie werd helaas door een meerderheid van de raad verworpen.

Daarop is door de actievoerders besloten om een zwartboek te maken waarin duidelijk werd dat het parkeerbeleid een cadeau van de gemeente naar de winkeliers is. Een cadeau dat door de bewoners betaald wordt. De bewoners gingen reacties uit de buurt verzamelen en foto’s van lege parkeer garages maken, de SP zorgde ervoor dat er een gedrukt exemplaar van het zwartboek werd gemaakt.

En kijk eens aan. Als een donderslag bij heldere hemel veranderde de mening van de coalitie partijen. Per 15 juli worden de betaald parkeertijden weer teruggedraaid van 09:00 uur tot 18:00 uur met uitzondering van de koopavond.

Eind goed al goed? Nog niet, na de zomervakantie gaan we door met de actie om de bezoekerstarieven te verlagen naar de oude prijs en de bezoekerspassen weer terug te brengen. Het wordt dus vervolgd.