SP Kamerlid Sandra Beckerman bezoek sloopwoningen in Boskoop

11 maart 2024

SP Kamerlid Sandra Beckerman bezoek sloopwoningen in Boskoop

Foto: R de Vries

De constructie van 46 sociale huurwoningen blijkt in zo`n slechte staat te zijn, dat Woonforte drastisch ingrijpt en de woningen gaat slopen. En dat heeft flinke gevolgen voor de bewoners die hier al tientallen jaren wonen en nu binnen drie maanden moeten verhuizen. Nadat de nieuwbouw is gerealiseerd mogen de bewoners terug naar hun oude wijk, maar dat kan nog jaren duren. De getroffen bewoners hebben nauwelijks zeggenschap over het door Woonforte opgestelde sociaal plan. En dat moet beter volgens de SP.

SP tweede Kamerlid Sandra Beckerman bezocht zaterdag 8 maart samen met enkele leden van de Alphense SP de bewoners van de Julianastraat en Oranjestraat in Boskoop. Sandra ging in gesprek met de bewoners die met schrijnende verhalen kwamen. De bewoners mogen nooit de dupe worden van achterstallig onderhoud en te laat ingrijpen door Woonforte.

De SP vind dat zowel Woonforte als de Gemeente meer voor de bewoners moet doen mede omdat de mededeling binnen drie maanden verhuizen als een bom is ingeslagen bij de bewoners. Daarom moet er meer begeleiding voor de bewoners komen, een sociaal plan dat samen met de bewoners wordt opgesteld en een bovenwettelijke vergoeding voor de getroffen bewoners. De SP zal de bewoners hierin steunen waar mogelijk.

Er is op allerlei plekken gefaald. Op basis drie slechte huizen zijn nu twee hele straten afgekeurd. De Gemeente zegt dat ze niet wisten van de slechte staat en Woonforte heeft niemand op tijd ingelicht. Sandra Beckerman gaat hierover Kamervragen stellen en lokaal zal de SP er alles aan doen om de getroffen mensen te helpen.