SP dient motie in om opkoopbescherming in te voeren in Alphen

23 september 2021

SP dient motie in om opkoopbescherming in te voeren in Alphen

De Alphense SP dient een motie in om de opkoop van huizen door beleggers en vastgoedhandelaren in de gemeente aan banden te leggen. Dit wil de SP bereiken door het invoeren van de zogenaamde ‘opkoopbescherming’. Vanwege een wetswijziging aan de huisvestingswet hebben gemeenten vanaf 1 januari de mogelijkheid om er voor te zorgen dat private verhuurders niet zomaar huizen op kunnen kopen in gemeenten, wat de prijs opdrijft van huizen en zorgt dat veel jonge huizenkopers met lege handen staan.

SP Fractievoorzitter Iris van de Kolk: “Gemeenten als Den Haag en Rotterdam hebben al aangekondigd dat ze deze opkoopbescherming per 1 januari in gaan voeren. Als private verhuurders daar niet meer terecht kunnen is er een groot risico dat ze besluiten om in Alphen massaal woningen op te gaan kopen. Dan krijg je een ‘waterbedeffect’, waardoor de prijzen van de huizen in Alphen nog meer kunnen gaan stijgen en het voor starters nog onmogelijker wordt gemaakt om een fatsoenlijke woning te vinden. Daarom verzoeken wij de wethouder om nu actie te ondernemen om deze situatie per 1 januari te voorkomen.” Dit is niet de enige reden voor de SP vervolgt van de Kolk: ‘We vinden dat met name starters en jongeren meer kansen moeten hebben op de woningmarkt, want wonen is een recht. Dat houdt in dat we betaalbaar moeten bouwen, maar ook moeten zorgen dat huizen niet voor mensen hun ogen worden weggekocht door vastgoedcowboys die ze dan tegen exorbitant hoge prijzen weer aan die jongeren proberen te verhuren.”

Reacties

Helemaal mee eens. Misschien ook een idee om een subsidieverordening vast te stellen dat eigenaren onder voorwaarden subsidie krijgen voor het ombouwen van bedrijfspanden naar wooneenheden.